Slider[Style1]

Style2

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style4

Style5[ImagesOnly]

Style6


Mengapa tajuk artikel saya buat kali pertama ini ialah “ Tanpa Hari Semalam , Takkan Ada Hari Ini”.? Kerana saya ini berkait rapat dengan hidup saya , anda dan kita semua. Ye , benar. Tanpa ada hari-hari semalam , kita takkan menjadi seperti hari ini. Kepahitan yang kita lalui dahulu telah memberi kemanisan pada kehidupan kita hari ini.

Pengalaman lalu banyak mengajar kita tentang kehidupan dan memberi kita satu kekuatan untuk kita menghadapi cabaran dan dugaan Allah pada hari ini. InsyaAllah. Dan kerana hari semalam juga , kita mampu untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan orang lain kerana kesungguhan dan keperitan kita telah membuahkan hasil yang cukup lumayan. Alhamdulillah.

Jika anda belum lagi mencapai apa yang anda inginkan pada hari ini , bersyukurlah kepada Allah kerana mungkin hari ini akan menjadi titik permulaan untuk anda memulakan penghijrahan diri. InsyaAllah.

Ben Sweetland dalam bukunya , Saya Pasti telah mengungkapkan kata-kata yang pada saya dapat memberikan satu inspirasi kepada kita , InsyaAllah iaitu “ Bergembiralahjika kehidupan anda dipenuhi kehampaan. Bergembiralah kerana matlamat utama anda masih berada di hadapan.

Berterima kasihlah kepada mimpi-mimpi lalu yang tidak menjadi kenyataan. Mengapa kita bersorak untuk kegagalan masa lalu? Kita bersorak kerana pengalaman baru dan menarik yang bakal tiba”. Saya amat bersetuju dengan kata-kata beliau kerana setiap hari adalah hari baru buat kita. Kita akan melalui pengalaman baru , situasi baru dan pastinya dapat mempelajari sesuatu daripada pengalaman tersebut. InsyaAllah. Jika anda belum melakukan perubahan dalam hidup anda , tanamkan dalam jiwa anda pada saat ini juga bahawa “ Aku nak berubah. Aku nak jadi lebih baik daripada semalam. Kalau orang lain boleh , mengapa tidak aku?

“ . Tetapi , perlu diingat bahawa niat untuk berhijrah itu biarlah kerana Allah dan bukan kerana saya atau orang lain. Dr HM Tuah Iskandar pernah berkata “ Untuk berubah memang mudah , tapi untuk kekal dengan perubahan tersebut , amat payah “. Nah. Sudah pasti anda akan melaui dugaan yang pastinya menggugat niat anda untuk berubah. Jangan mudah untuk berpatah balik kerana Allah sedang menguji anda untuk melihat adakah anda benar-benar ingin berubah atau sekadar main-main sahaja? Harus diingat bahawa Allah menguji kita mengikut kemampuan kita seperti yang disebut dalam surah Al Baqarah ayat 286
Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya

Benarlah. Tanpa ada hari-hari gelap semalam , tidak mungkin hari-hari yang cerah akan menjelma pada hari ini. Pada saya , pengalaman lalu banyak mengajar saya mengenai kehidupan. Jika dahulu saya seorang yang jahil.

Alhamdulillah hari ini saya telah keluar daripada kepompong kejahilan. Sebenarnya , ujian yang didatangkan oleh Allah sedikit sebanyak telah menghijrahkan diri saya ke arah yang lebih baik. 5 tahun berada di sekolah menengah banyak memberi saya pengajaran. Pengalaman dibuli , dicemuh , dimaki hamun mengajar saya erti bersabar.

Saya tahu saya hanyalah seorang insan yang lemah dan saya tidak mampu untuk melawan mereka yang lebih “ hebat” daripada saya. Tiap kali dugaan Allah menimpa , apa yang saya boleh lakukan saya menangis dan merintih padaNya. Alhamdulillah , saya mempunyai ibu yang begitu memahami saya dan sahabat yang sentiasa memberikan semangat dan sokongan kepada saya ketika saya jatuh. Tanpa mereka , saya tidak akan menjadi seperti hari ini.

Tidak dinafikan apabila saya didatangi dugaan yang berata ayat ini sering meniti di bibir saya ‘ Allah tak adil dengan aku. Kawan-kawan aku semuanya happy , aku nak kehidupan normal. Orang kata di sebalik dugaan Allah , ada hikmah tappi aku tak nampak pun.Aku benci hidup aku.Aku nak mati.Aku dah putus asa.’ Kehidupan saya pada 4 5 tahun lalu begitu perit kerana itu la tahun yang Allah mula-mula menurunkan ujian buat saya. Saya sudah rasa semuanya.

Pada tahun peperiksaan ( PMR dan SPM) , saya diuji dengan masalah kesihatan. Setiap kali exam ada sahaja mata pelajaran yang saya skip kerana masalah kesihatan. Pada awalnya saya memang putus asa yang sangat-sangat, namun melihat pada pencapaian PMR yang agak cemerlang dengan keputusan 8A 1B, memberi saya motivasi untuk terus melangkah ke hadapan. Masuk sahaja ke Tingkatan 4 dugaan yang lain pula datang. Saya tidak memohon ke mana-mana sekolah.

Entah kenapa. Takdir Allah mungkin. Saya kembali seperti dulu bahkan lebih teruk. Keputusan exam semakin merosot( tidak mencerminkan langsung saya pelajar cemerlang PMR). Kerja sekolah pun jarang-jarang buat.Mengapa? Saya menyesal kerana tidak memohon ke sekolah lain. Menyesal yang amat. Ini memeberikan tamparan hebat buat saya. Sifat rendah diri semakin menguasai diri dan saya menjadi semakin sensitif. Saya kecewa dengan diri sendiri kerana tak memohon ke sekolah berasrama penuh dan MRSM. Entah mengapa, mungkin kerana saya rasakan saya tidak setaraf dengan rakan-rakan yang lain.

Saya mengalami kemurungan dan dekat seminggu juga lar saya tak ke sekolah.Mungkin juga kerana saya baru nak menyesuaikan diri dengan mata pelajaran baru terutamanya Add Math , Bio , Kimia dan Fizik.Saya tak pernah study dan tak buat kerja sekolah. Buat jarang-jarang. Tambahan pula , saya terpaksa berdepan karenah pengawas form 5 yanga masa tu tak puas hati dengan saya. Saya tak suka dengan cara mereka , jadi ada satu masa tu ketika ketua pengawas berucap , saya buat muka kat dia. Time mesyuarat pun , nama saya je yang selalu diorang sebut .Samapaikan cikgu disiplin panggil saya dan cakap budak form 5 complain pasal perangai saya. Allahurabbi.

Untuk pengetahuan para pembaca, semasa berada di menengah bawah saya tidak pernah menjadi diri saya. Daripada segi pakaian saya lebih suka ikut fesyen. Masa tu selendang yang menjadi pilihan saya. Meskipun tidak selesa sebab saya selalu rasa orang perhatikan saya, saya pakai jugak sebab nak tarik perhatian orang lain. Tetapi semakin meningkat usia saya, saya mula sedar yang saya perlu menjadi diri saya. Bila tengok balik gambar-gambar dulu saya cakap pada diri saya ‘ bodohnye aku. Malu betul.’

Sekarang, saya dah ada keyakinan diri, Saya suka berbaju kurung atau berjubah ke mana saja saya pergi. Seluar pakai juga kalau nak keluar pergi outing dengan kawan-kawan atau dengan keluarga. Cuma ada satu yang saya tak mampu buat sampai hari ni. Berdikari, saya pun tak tahu sampai bila saya nak bergantung pada orang lain.

Saya ada kisah nak dikongsikan bersama. Masa saya di Tingkatan 4 cikgu pilih saya untuk ke kursus PPDa-Petronas. Ini kali pertama saya ke kursus. Sebelum nie saya hanya aktif bersilat tapi berhenti masa Tingkatan 3 sebab nak tumpukan perhatian pada PMR. 4 orang rasanya yang wakil sekolah. Yang perempuan saya dengan sahabat baik saya yang terpilih. Jadi bila daftar dia bagi kitaorang nombor kumpulan. Saya pun ah.Macam mana ni. Bila dah bahagikan tu, saya rasa macam nak menangis nak balik. Saya bagitahu kat sahabat baik saya, dia cakap sabarlah. Saya asyik nak berkepit dengan dia jer. Masa duduk dalam kumpulan saya hanya tunduk bawah dan senyap.

Rasanya ada la 10 orang pelajar dalam satu kumpulan daripada sekolah yang berbeza. Campur lelaki dan perempuan. Masa rehat saya terus jumpa kawan saya. Minta nak satu kumpulan dengan dia, dia pun terus carikan saya kawan yang dalam group sama. Masa Ice Breaking , yang perempuan kena keliling lelaki sebab kita kena tanya diorang nama , sekolah dengan perfume yang diorang pakai.

Disebabkan saya tak pandai berkomunikasi , saya cakap macam nie ‘ Weyh! Nama pe? Sekolah mana?’ Budak tu terkejut kot. Dia cakap apa weyh-weyh. Memang tabiat saya kot suka panggil orang weyh.

Alhamdulillah, saya dapat biasakan diri dengan suasana baru. Buat aktiviti sama-sama. Having fun la kira. Dari situ, banyak perkara yang saya belajar terutamanya keyakinan diri. Bila terpilih sekali lagi untuk ke Nadwah Kepimpinan Islam , saya rasa lebih yakin dan bersemangat. Nadwah nie peringkat Negeri dan penganjur nak cari 10 orang pelajar untuk mewakili Kelantan ke peringkat Kebangsaan. Dalam hati saya , saya memang nak tapi nampak budak SBP terus hancur harapan. Tapi saya cakap kat diri saya memang nak. Saya berdoa, minta dengan Allah supaya beri peluang untuk saya.

Lepas solat Zuhur, diorang bahagikan pelajar kepada 10 kumpulan( 5 kumpulan lelaki dan 5 kumpulan perempuan). Alhamdulillah rezeki saya, dalam kumpulan saya tak ada pun budak SBP. Penganjur nak seorang wakil daripada setiap kumpulan untuk berucap kat depan dengan merumuskan apa yang telah dibicarakan oleh para penceramah masa diorang berucap tadi. Dalam kumpulan saya ada dua orang cikgu. Cikgu tanya kitaorang jawab.

Lepastu cikgu akan pilih siapa yang akan berucap di depan. Bila cikgu tanya saya lihat tiada orang pun nak jawab, lepas tu saya ambil peluang ni untuk jawab. Ada la dalam 5 soalan di tanya , saya yang jawab. Akhirnya saya di pilih untuk berucap di depan. Pengalaman pertama berucap di hadapan orang. Terketar-ketar tapi Alhamdulillah lancar. Sebulan dua lepas tu, cikgu cakap yang saya terpilih untuk ke peringkat kebangsaan. Alhamdulillah di sana lagi banyak yang saya belajar.

Begitulah perubahan positif yang berlaku dalam hidup saya. Daripada tak tahu jadi tahu. Apa yang saya perhatikan ialah Allah tak bagi terus apa yang saya nak mudah-mudah. Banyak dugaan dan ujian yang Dia beri kepada saya sampai lar hari ini. Saya masih lagi menangis seperti dahulu bila diuji oleh Allah. Dan Alhamdulillah saya dah nampak hikmah Allah uji saya dulu.

Pertama, saya boleh menasihati dan memberi kata-kata semangat kepada rakan-rakan yang memerlukan.
Kedua, saya lebih tabah dan kuat untuk menghadapi ujian Allah.
Ketiga, saya dah jumpa diri saya yang sebenar. Apa yang saya nak , cita-cita saya dan impian saya. Keempat, saya sudah ada keyakinan diri walalupun tak banyak tetapi cukup untuk menjadi seperti hari ini. Kelima, hubungan saya dengan Allah lebih baik daripada masa saya jahil dulu.
Keenam, saya temui satu lagi kelebihan dalam diri saya iaitu sifat kepimpinan.

Selebihnya biarlah Allah sahaja yang tahu. Allah lebih Mengetahui segala-galanya. Benarlah tanpa pengalaman dan kenangan lalu, saya tak mungkin boleh menulis seperti hari ini. Buat anda yang baru sahaja diuji oleh Allah, bersabarlah dan kuatkan hati. Ada hikmah di sebalik ujian Allah. Mungkin bukan esok kita akan nampak tetapi InsyaAllah akan tiba satu saat kita akan nampak segala hikmah yang tersirat di sebalik dugaan yang kita tempuhi hari ini.

Apa yang anda lalui hari ini akan jadi satu kenangan yang tidak mungkin anda lupakan nanti kerana ini menjadi titik tolak perubahan dalam hidup anda. Buat yang sudah melaluinya , tahniah saya ucapkan. Apa perasaan anda sekarang? Lebih bahagia atau lebih sengsara? Pada saya benarlah, tanpa ada hari-hari semalam , hari bahagia ini takkan ada.

Saya mungkin masih jahil , lemah , putus asa dalam hidup , tidak yakin pada Allah , tidak kenal siapa Tuhan saya yang sebenar , masih lagi berpura-pura menjadi orang lain , tiada keyakinan diri , hidup dalam kemurungan , tidak boleh menc apai apa yang saya capai hari ini dan masih lagi tidak temui kekuatan diri. Setakat ini dulu coretan saya. InsyaAllah , nantikan artikel saya yang akan datang. Siapa kita hari ini adalah kerana hari semalam. Tanpa hari semalam , takkan ada kita hari in. Wallahua’lam.

PERINGATAN!

Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Komenlah dengan berhemah kerana ia menampakkan keperibadian anda.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

1 comments:

  1. kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 9883 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di no (((082-313-336-747)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
    juta, wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah....AKI SOLEH akan membantu
    anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082-313-336-747)))




    atau klik langsung di KLIK DSINI BOCORAN TOGEL



    angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



    angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



    angka GHOIB; malaysia



    angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



    angka GHOIB; laos

































    kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 9883 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di no (((082-313-336-747)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
    juta, wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah....AKI SOLEH akan membantu
    anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082-313-336-747)))




    atau klik langsung di KLIK DSINI BOCORAN TOGEL



    angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



    angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



    angka GHOIB; malaysia



    angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



    angka GHOIB; laos





    ReplyDelete